Wednesday, October 7, 2009

WAKAF

Istitusi wakaf semakin diberi perhatian dewasa ini lantaran kesedaran tentang kepentingannya sebagai salah satu pemangkin pembangunan ekonomi umat Islam. terminologi wakaf berasal daripada perkataan Arab waqafa yang bermaksud berhenti, menegah dan menahan. Dari segi istilah, wakaf telah diberikan beberapa takrif seperti:

1. Syed Sabiq ( Fiqh al-Sunnah )- Wakaf ialah menahan harta dan memberikan manfaatnya pada jalan Allah s.w.t.

2. Sahiban Abu Hanifah; Abu Yusuf dan Muhammad bin Hassan- Wakaf ialah menahan 'ain mawquf (benda) sebagai milik Allah atau pada hukum milik Allah s.w.t dan mensedekahkan manfaatnya ke arah kebajikan dari mula hingga akhirnya.

3. Dr. Muhammad al-Ahmad Abu an-Nur, bekas Menteri Wakaf Mesir- Wakaf ialah harta atau hartanah yang ditahan oleh pemiliknya sekira-kira dapat menghalang penggunaanya dengan dijual atau dibeli ataupun sebagai pemberian denagn syarat dibelanjakan faedahnya atau keuntungannya atau hasil mahsulnya kepada orang yang ditentukan oleh pewakaf.

Takrif-takrif diatas telah menunjukkan kedudukan wakaf sebagai sebahagian daripada amalan yang dianjurkan oleh Syariah sebagaimana firman Allah s.w.t dalam Surah al-Baqarah: 261 yang bermaksud: "Bandingan (pahala) orang yang membelanjakan harta mereka pada jalan Allah seperti sebiji benih yang menumbuhkan tujuk tangkai, dan pada tiap-tiap tangkai itu pula terdapat seratus biji. Allah melipatgandakan ( pahala ) bagi setiap yang Dia kehendaki dan Allah Maha Luas (kurniaanNya) Lagi Maha Mengetahui".

Daripada Abu Hurairah r.a, sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya; "Apabila mati anak Adam, terputus amalannya kecuali tiga perkara; sedekah jariah (wakaf), ilmu yang bermanfaat dan anak soleh yang mendoakan kepadanya".
( hadis riwayat Muslim)

Istilah wakaf adalah berkait dengan infaq, zakat dan sedekah. Ia adalah termasuk dalam mafhum infaq yang disebut oleh Allahs.w.t sebanyak 60 kali dalam al-Quran. Ketiga-tiga perkara ini bermaksud memindahkan sebahagian daripada segolongan umat Islam kepada mereka yang memerlikan.

Namun berbanding zakat yang diwajibkan keatas umat Isalm yang memenuhi syarat-syarat tertentu dan sedekah yang menjadi sunat yang umum kepada umat Islam; wakaf lebih bersikap pelengkap kepada kedua-dua perkara tersebut. Disamping itu, apa yang disumbangkan melalui zakat adalah bersifat individu, sedangkan wakaf bersifat institusi kebajikan yang membawa sesuatu tujuan yang berkesinambungan.

Ciri-ciri keistimewaan harta wakaf
Harta wakaf dioperasikan sebagai pemangkin pembangunan ekonomi umat Islam kerana ia memiliki beberapa ciri berikut:

1. Keunikan wakaf pada konsep pemisahan diantara hak pemilikan dan faedah penggunaannya. Pewakafan harta menyebabkan kuasa pemilikan hartanya akan terhapus daripada harta tersebut. Wakaf secara perinsipnya adalah satu kontrak berkekalan dan pewakaf tidak boleh lagi memiliki harta itu dengan apa jua sekalipun, kecuali sebagai pengurus harta wakaf. Secara majazinya harta wakaf menjadi milik Allah s.w.t.

2. Wakaf adalah sedekah berterusan. Iaitu bukan sahaja membolehkan pewakaf mendapat pahala berterusan, tetapi penerima mendapat faedah berterusan. Dengan itu pihak yang bergantung wakaf boleh mengatur rancangan kewangan institusinya dengan berkesan untuk jangka masa panjang. Disamping itu, pihak pewakaf tidak perlu bimbang mungkin berlaku sabotaj seperti pengubahan status wakaf tanahnya oleh pemerintah kerana kaedah fiqh menyatakan; "syarat pewakaf adalah seperti nas Syarak".

3. Penggunaan harta wakaf adalah untuk kebajikan dan perkara-perkara yang diharuskan oleh syarak. Oleh tidak diwajibkan menentukan golongan yang mendapat manfaat daripada wakaf dan memadai menyebutkan; "Saya wakafkan harta ini kerana Allah." Ciri ini membolehkan pengembangan harta wakaf kepada pelbagai bentuk moden selagi mana ia menepati objektif wakaf.

Kesimpulannya institusi wakaf dan harta wakaf sebagai sumber ekonomi 'terpendam' umat Islam yang perlu dieksploitasi dengan sebaiknya bagi umat Islam. Dengan perancangan, pengurusan dan pelaksanaan harta wakaf dengan sewajarnya, tidak mustahil wakaf akan menjadi sumber baru kepada kekuatan ekonomi umat Islam.

sumber: Majalah Iktisad


1 comment:

  1. yup toi 2 pe yang ang utarakan..
    secara x langsung ekonomi ummah adapt ditingkatkan..
    sama2 la kita bntu menbantu...
    bknklh bntu membantu 2 amalan mulia???

    ReplyDelete